Een paar druppels olie!!

Gepubliceerd op 26 april 2015 om 20:35

Na het wakker worden loop ik op mijn wandeling richting wc eerst langs de auto om te zien of er olie gelekt is.

20 April
Na het wakker worden loop ik op mijn wandeling richting wc eerst langs de auto om te zien of er olie gelekt is. Een paar druppels maar, dus het lijkt mee te vallen.
Na het inladen van tent, matrasjes, slaapzakken en toiletspullen rijd ik de auto richting de truck 4x4 Ermelo om een aantal spullen weer in ons krat te dumpen en weer voldoende flessen water voor de dag in de auto te stoppen. Liever teveel dan te weinig.
Daar in het zand, na een ritje van 500 meter, begint het lekken van de differentieel olie opeens toe te nemen. Ik knip een lege plastic fles open en leg die eronder. Dit is toch wel zorgelijk opeens. De reparatie in Erfoud is niet goed uitgevoerd. Ik aanschouw het nog eens even en dan is het snel duidelijk, we gaan opnieuw niet rijden vandaag. Het risico van een gebroken vooras of een in de soep gedraaid differentieel wil ik niet nemen.
Er rijden verschillende felgekleurde autootjes door het kamp van locale garages, ook nog eens bont geschakeerd door de vele rally stickers. Van verschillende kanten begrijpen we dat Garage Gordito uit Zagora de beste is en dat we daar moeten zijn. Gert begeleid me hoogstpersoonlijk naar een klein dikkerdje die de naam Gordito eer aan doet. Hij is net zo kordaat als dat ie breed is en voor we het weten rijden wij met een monteur achterin de 100 km naar Zagora.
De aan de voorkant onooglijke garage blijkt achter de smalle voorgevel en grote goed georganiseerde en geoutilleerde werkplaats te hebben. De voorwielen en -as gaan er dit keer helemaal af en de oude las wordt volledig weggeslepen. Op het oog ('t is wel mijn onervaren oog wat lassen betreft) ziet het er een stuk beter uit dan de vorige keer bij garage Royal in Erfoud. Die hebben wat mij betreft hun koninklijke status verloren.

Er is een voordeel aan een dagje garage; we zijn ruim voor het donker terug in het bivak en hebben nog tijd voor zwemmen, hammam en uitgebreid douchen en een non-alcoholisch drankje voor het eten. Dat is dan goddelijk.

In de bar blijkt dat er een motorrijder is gestorven. Een ervaren rijder, maar in de duinen te uitgeput, te uitgedroogd, afgestapt en in elkaar gezakt. De traumaheli was er in 5 minuten, maar het mocht helaas niet meer baten. Deze avond is het erg stil in het bivak bij het avondeten. Iedereen is er onder de indruk van. Ik heb het al eerder geschreven, motor en auto zijn een wereld van verschil in de rally, maar toch doet het je weer beseffen dat we wel met iets risicovols bezig zijn.


Hartelijke groet,
Sascha